Reklamasjonsoppdrag for bolig – Hva gjør du når du oppdager avvik etter boligkjøp?
Å kjøpe bolig er en stor investering, og det er viktig at boligen du har kjøpt samsvarer med det du ble forespeilet under kjøpsprosessen. Dessverre hender det at kjøpere oppdager skjulte feil eller mangler ved boligen etter at de har overtatt. I slike tilfeller kan det være aktuelt å fremme en reklamasjon mot selgeren.
Når du oppdager avvik ved boligen etter kjøp eller har mottatt en reklamasjon vedrørende boligen du har solgt, kan det være utfordrende å vite hva du bør gjøre. Det er her et reklamasjonsoppdrag kommer inn i bildet. Vi tilbyr profesjonell hjelp til å vurdere og dokumentere de påberopte avvikene, slik at det kan fremmes en saklig og godt underbygget reklamasjon.
I et reklamasjonsoppdrag gjennomfører en kvalifisert takstmann/bygningssakkyndig en grundig inspeksjon av de bygningsdeler som omfattes av reklamasjonen. Målet er å identifisere og dokumentere eventuelle feil eller avvik ved boligen, eller som ikke er i samsvar med hva som kunne forventes ut fra boligens alder, tilstand og den informasjonen som er gitt i salgsopplysninger. Rapporten som utarbeides vil gi en faglig vurdering av skadene eller avvikene, kostnader for en fagmessig utbedring.
Denne rapporten er et viktig verktøy dersom du skal fremme et krav mot selger eller eventuelt forsikringsselskapet eller om du som selger ønsker en faglig vurdering av kjøpers krav. Den gir deg et solid grunnlag for dialog med kjøper/selger, og i mange tilfeller kan en grundig reklamasjonsrapport medføre at partene kommer til en minnelig løsning. I andre tilfeller vil rapporten være avgjørende for å kunne få medhold i en eventuell tvist eller rettslig prosess.
Vår erfaring og kompetanse gjør oss til en pålitelig partner når du står overfor utfordringer knyttet til bolighandel. Vi sørger for at du får en nøytral og profesjonell vurdering, for på best mulig måte ivareta sikre en korrekt vurdering av de forhold reklamasjonen gjelder.
Kontakt oss i dag for hjelp med reklamasjon etter kjøp eller salg av bolig – vi hjelper deg med å få klarhet i situasjonen og stå sterkere i en reklamasjonssak etter bolighandel!
Har du spørsmål eller ønsker å komme i kontakt med oss,
skriv en beskjed så hjelper vi deg.